Afdeling Doesburg
Dhr. H.W. Lensink (Henk)
E: hwlensink@gmail.com

Kort Nieuws (Diverse items Informatica)

21 artikelen

1. Breintrainers; 2. Vrienden maken; 3. Scannen; 4. Pincode; 5. Computerinloop; 6. Smartphone kopen/; 7. Phishing; 8. WhatsApp; 9. DigiD; 10. Misdrijf op PC of tablet; 11. Tips voor veilig webwinkelen; 12. www.veilingkijker.nl; 13. Grote schoonmaak; 14. Veiligheid voor alles!; 15. Sites voor ouderen; 16. Spam; 17. BCC-tip. 18. Facebook heeft nu end-to-end encryptie (versleuteld verzenden). 19. Tips tegen internetoplichting. 20. Digivaardig en 21. Wat is Excel?

1. Breintrainers
Er wordt wel eens beweerd dat het spelen van spelletjes op internet het functioneren van de hersenen verbetert en dementie tegengaat. Deskundigen betwijfelen echter sterk of dat waar is. Dat neemt niet weg dat het best leuk is breintrainspelletjes te spelen. De bekendste site met online-puzzels is neurocampus (www.neurocampus.com). De site is opgezet aan de hand van verschillende thema’s zoals Inzicht, Logica, Geheugen, Rekenen en Taal. Wanneer u lang genoeg hebt geoefend kunt u een soort tentamen afleggen en uw resultaten vergelijken met anderen.

2. Vrienden maken!
Inleiding
Het gebruik van sociale media, zoals foto- en videosites, Facebook, LinkedIn, Hyves, Twitter en sinds kort ook Google, is het afgelopen jaar onder senioren van 50+ bijna verdubbeld. Er lijkt sprake van een soort inhaalrace. Het positieve van sociale media, ook wel sociale netwerken genoemd, is dat je met mensen in contact komt die je anders nooit zou hebben ontmoet.
Sociale media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk is informatie (tekst, geluid, beeld) op een gemakkelijke en leuke wijze met elkaar te delen. Je kunt ook zeggen, sociaal netwerken is het via de computer contact maken met vrienden en kennissen en via hen met anderen die je nog niet kent. Groepen mensen komen online samen over onderwerpen die ze belangrijk vinden. Vaak wordt gezocht naar mensen die net zo denken als zijzelf, de zgn. ‘peers’, vanuit de gedachte dat die mensen interessanter, leuker en betrouwbaarder zijn dan anderen. Kenmerk is de interactie en dialoog tussen de gebruikers: mensen delen kennis en belevenissen door berichten te schrijven en te publiceren op het netwerk.

Twitter
Het is zo langzamerhand heel algemeen geworden om te twitteren. Politici, kranten, tv-programma’s, scholen, tijdschriften en zelfs ouderenorganisaties: ze twitteren allemaal. De letterlijke betekenis van twitteren is kwetteren, zoals vogels doen. Vandaar het logo. Het kenmerk van twitteren is dat er korte berichtjes op internet worden geplaatst van max. 140 tekens. Wie dat wil kan die berichtjes volgen. Zo kun je op een eenvoudige en snelle manier contact houden met familie, vrienden en kennissen. Geinteresseerd? Ga naar www.twitter.com.
Facebook
Facebook is ongetwijfeld het populairste sociale netwerk op internet. Er zijn wereldwijd meer dan 800 miljoen gebruikers. Je kunt je aanmelden (dat is gratis) en een persoonlijke pagina, een zogenaamd profiel, aanmaken. Vervolgens kun je anderen, die ook een profiel hebben, vragen ‘vriend’ te worden. Iedereen kan berichtjes plaatsen / naar elkaar sturen. Dat kan prive of voor iedereen leesbaar. Facebook is ook heel geschikt om op zoek te gaan naar groepen die dezelfde hobby of interesses hebben als jezelf. Zo ontstaan contacten tussen vrienden van vrienden en je verneemt wat ze aan het doen zijn of wat ze leuk vinden. Beginnen? www.facebook.com.
Hyves
Hyves lijkt op Facebook maar is vooral een Nederlandse site terwijl Facebook van nature Amerikaans is. Hyves is vooral popular bij jongeren. Ook met Hyves kun je nieuwe contacten leggen en onderhouden. Op een profielpagina kun je allerlei informatie plaatsen. Bezoekers kunnen hierop reageren. Het maken van een Hyves-pagina is niet moeilijk: een paar vragen invullen en foto’s toevoegen is voldoende. Maar wees je wel bewust dat alle informatie voor iedereen toegangkelijk is, al kun je een profiel ook gedeeltelijk afschermen. Proberen? www.hyves.nl. Een kind kan de was doen.
LinkedIn
LinkedIn is actief sinds 5 mei 2003 en gericht op vakmensen. Het is het grootste professionele netwerk ter wereld: de website heeft ongeveer 400 miljoen geregistreerden, waarvan 6 miljoen in Nederland. Het belangrijkste doel van de site is geregistreerden gebruik te laten maken van elkaars (zakelijke) netwerk.

5 tips voor het gebruik van LinkedIn:
> Gebruik zoekwoorden waarop u te vinden bent en laat die minimaal vijf keer terugkomen.
> Leg uit waarnaar u op zoek bent. Niet naar een ‘nieuwe uitdaging’ maar geef een omschrijving.
>  Focus op uw doel. Hoe wilt u zich profileren?
> Gebruik LinkedIn dagelijks. Zo kunt u vlug een actueel netwerk opbouwen.
> Kies een zakelijke foto (geen zonnebril of glas wijn er bij) en presenteer uzelf als een professional.
En vergeet niet: een van de eerste dingen die een werkgever doet als hij uw CV interessant vindt is uw naam googelen.

3. Scannen
Wie in de supermarkt moeilijk een keuze kan maken uit het grote aanbod en alle informatie die op de verpakkingen staat heeft wellicht baat bij de gratis app Questionmark. Door de barcode van een product te scannen weet je binnen een paar tellen hoe gezond bijv. het toetje is of hoe duurzaam de eieren zijn. De app sluit aan bij de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Zie ook www.thequestionmark.org.

4. Pincode
Wanneer moet je je pincode geven? Nooit! Het gebeurt helaas dat onverlaten de betaalpas van ouderen weten te bemachtigen, bijv. door diefstal. Na enige tijd word je dan gebeld met de smoes dat ze van de bank zijn en de pincode moeten weten. Maar laat u niets wijsmaken: de bank vraagt nooit naar uw pincode. Nooit! Laat u ook niet verleiden tot het doorgeven van uw inloggegevens m.b.t. internetbankieren. Ook die worden nooit door een bank gevraagd. Stuur dergelijke verzoeken altijd door naar uw bank. De meeste banken hebben een afdeling ‘fraude’ en kunnen dan uitzoeken wie er achter zit.

5. Computerinloop
Iedere maandag en woensdag van 12.30 – 16.00 uur en vrijdag van 09.00 – 12.30 uur kunnen senioren op de Linie 4 op het gebied van computergebruik advies en begeleiding krijgen. Computers en een laptop zijn aanwezig, maar u kunt ook een eigen laptop / tablet / smartphone meebrengen. Dus vragen over Wifi, bewerking en ordening van foto’s, etc.? Dan weet u nu waar u moet zijn. De kosten bedragen 1,50 per bezoek.

6. Smartphone kopen?
Internetten, apps downloaden, e-mailen, foto’s maken en versturen, gratis whatsappen en noem maar op: smartphones zijn bijzonder handige apparaten. Het zal niemand verbazen dat steeds meer senioren een smartphone hebben. Wie voor het eerst een smartphone aanschaft denkt wellicht genoeg te hebben aan een bescheiden (intern) geheugen. Maar pas op. Eenmaal op internet wil je al snel leuke en nuttige apps downloaden. Bovendien vreten systeem-updates geheugen. Kies daarom voor minimaal 4Gb (gigabyte). Belangrijk is eveneens te letten op de snelheid van de processor, de grootte van het scherm en de kwaliteit van camera en accu. Tweedehands kopen is niet zonder risico. Smartphones zijn erg gevoelig voor (water)schade en die is niet altijd direct zichtbaar. Tenslotte: op www.bellen.com worden smartphones met elkaar vergeleken en is eenvoudig te achterhalen wat in uw geval het beste is: een ‘gratis’ smartphone met een duur een- of tweejarig abonnement of een goedkoop toestel met een prepaidkaartje.

7. Phishing
Algemeen
Storingen bij banken hebben nadelige bijkomstigheden. Criminelen blijken de problemen aan te grijpen om misleidende e-mails te versturen. Met een e-mail over veiligheid van bankieren willen ze achter de inloggegevens van de klanten van de betreffende bank komen.
Iedere keer als er bij banken en overheidsinstellingen een storing is duiken ze op: mails die zogenaamd van de bank komen waarin wordt meegedeeld dat er problemen waren met de website. Als gevolg daarvan moeten de veiligheidsinstellingen zogenaamd aangepast worden en wordt gevraagd op een link in de mail te klikken en vervolgens in te loggen. Maar let wel, het is allemaal onzin. De mail komt niet van de bank en wie inlogt op de site uit de mail geeft zijn gegevens af aan criminelen. Deze manier van gegevens ontfutselen van mensen heet phishing. Banken sturen nooit dit soort e-mails over problemen. Inloggen bij de bank gaat bovendien nooit via de mail. Problemen met inloggen bij uw bank? Kijk dan op de site van de bank wat er aan de hand is. En voor een overzicht van alle storingen bij bedrijven kunt u op www.allestoringen.nl terecht.
Zo voorkomt u ellende
> Verstrek nooit per telefoon of e-mail persoonlijke gegevens zoals een bankrekeningnummer, pasnummer, pincode, betaalcode of naam /   geboortedatum / adres. Medewerkers van instellingen vragen nooit telefonisch of via e-mail naar dit soort informatie.
> Kijk naar de afzender van de mail. Staat er na ‘@’ de juiste naam van uw bank, dus de naam van de site waarop u altijd inlogt? Zo niet, gooi de mail dan direct weg.
> Ga nooit via een link in een mail naar de website van een bank. Type zelf de website van uw bank in, ook al staat er ‘https://’ in het internetadres.
> Wees altijd alert op onbekende bijlagen in e-mails. Klik nooit op bijlagen in een mail die u van onbekenden heeft gekregen.
> Bescherm uw computer / laptop / tablet tegen virussen, spyware en hackers met een up to date virusprogramma.
> Wees voorzichtig met het downloaden van programma’s. Download nooit illegale programma’s.
> Twijfelt u over de echtheid van de mail? Kijk dan op de website van het bedrijf uit wiens naam de mail is gestuurd. Of bel even met het bedrijf, gebruikmakend van de gegevens van de website (niet die uit het mailtje).
Zo herkent u phishingmail
> Er is sprake van een algemene aanhef, bijv. ‘Geachte klant’.
> U wordt gevraagd om op een link te klikken, inlogcodes te geven of geld te betalen.
> De mail is slordig geschreven. Denk aan slechtlopende zinnen en spel- en grammaticafouten.
> Het gaat vaak om een dringend verzoek; u wordt gevraagd om snel te reageren, want anders zal het vervelende gevolgen hebben.
> Er wordt beweerd dat uw rekening is geblokkeerd of dat dit gaat gebeuren. Door paniek te zaaien hopen de oplichters dat u impulsief reageert en de gevraagde informatie verstrekt.
> De mailadressen van de afzenders wijken af van het adres van de organisatie die de mail zou hebben verstuurd. Dit kunt u zien door met de muis op het adres te gaan staan zonder er op te klikken.
> Er staat een link in de mail. U kunt een foute link herkennen door er met de muis op te gaan staan zonder erop te klikken.

8. WhatsApp
Meer dan 1 miljard mensen gebruiken WhatsApp. Zij sturen dagelijks 42 miljard berichten en 250 miljoen video’s en afbeeldingen. Nederland kent bijna 10 miljoen gebruikers. De app is ook bij senioren in zwang: 80% van de senioren boven 65 jaar met een smartphone heeft WhatsApp. WhatsApp is een app (applicatie) voor smartphones waarmee gratis berichten en bestanden over internet (wifi of een 3G/4Gverbinding) kunnen worden verstuurd. De app is gratis te downloaden via de App Store (voor I-phones), de Play Store (voor Android-apparaten) of de Store (voor Window-phones). Eerst het eigen telefoonnummer en enkele instellingen aangeven (zoals uw gebruikersnaam) en hup, appen maar. Er kan één op één worden geappt, maar het is ook mogelijk een groep aan te maken, bijv. met familie of vrienden. Meer weten over (het downloaden/instellen van) WhatsApp? Kijk op www.seniorweb.nl .

9. DigiD
Voor digitale toegang tot overheidsdiensten heb je een DigiD nodig. Dat is als het ware een digitaal identiteitsbewijs, waarmee de overheid weet dat jij het bent. De DigiD bestaat uit een gebruikersnaam en een wachtwoord, die de gebruiker zelf mag bedenken. Inmiddels kan met de DigiD veel worden geregeld, zoals belastingaangifte, pensioen aanvragen / bekijken, zorgdeclaraties indienen, toeslagen aanvragen, gemeentelijke zaken regelen, je medisch dossier inzien en gegevens koppelen, subsidie aanvragen, aanmelden als donor, noem maar op. En het aantal mogelijkheden zal alleen maar toenemen. Het is overigens niet verplicht (maar wel verdraaid handig) een DigiD te hebben. De organisaties die digitaal iets willen afhandelen moeten een oplossing aandragen in het geval je geen computer/internet hebt. Heb je DigiD, geef je wachtwoord dan nooit af aan een ander, ook niet aan een Belastinginvulhulp, hoe betrouwbaar die ook zijn. Net als je pincode, die geef je ook niet aan een ander.

10. Misdrijf op de PC of tablet
Cybercrime. Iedereen kan er mee te maken krijgen. Criptoware die computerbestanden versleutelen waardoor ze niet meer te openen zijn. Phishingmails voor bankpasjes. Die beginnen met een mailtje dat er iets met je bankrekening mis is. Als je dat checkt wordt je naar een valse website geleid. Klik daarom nooit in een mailtje dat je niet vertrouwt op het linkje of het bestand dat is bijgevoegd. Daardoor kan je computer geïnfecteerd worden met spyware en kunnen crimine-len meelezen in je computer. Sommige malware legt de hele computer lam. Bestanden kunnen worden gegijzeld en zijn daardoor onbereikbaar. Vervolgens krijg je een mailtje met de mededeling dat je eerst moet betalen om weer toegang tot je bestanden te krijgen. Maar zelfs al betaal je dan is het nog maar zeer de vraag of je de bestanden terugkrijgt. Soms zijn valse mails door het gebruik van vertrouwde logo’s en namen moeilijk van echte te onderscheiden. Wees dus argwanend. Besef dat banken en de belastingdienst niet met klanten communiceren via de mailbox en zeker niet om een pincode vragen. Vanzelfsprekend is het belangrijk je computer, telefoon of laptop regelmatig te updaten, want in een update zit vaak de laatste versie van een virusscanner, waarmee schade kan worden voorkomen.

11. Tips voor veilig webwinkelen
Iedereen kan een webwinkel beginnen. Maar hoe weet je nu of die betrouwbaar is? De Consumentenbond heeft in dat verband 8 tips geformuleerd die samengevat als volgt luiden:
1. Zoek naar klachten over de webwinkel.
Als er iets mis is met de webwinkel dan zijn er op internet altijd wel klachten te vinden (tik naam en ‘klachten’ in op Google).
2. Check of de webwinkel keurmerken heeft.
Dat is geen garantie voor betrouwbaarheid, maar wel een aanwijzing.
3. Controleer of er een telefoonnummer op de website staat,
evenals een normaal (e-mail)adres, zodat de webwinkel te bereiken is.
4. Pas op voor een spotgoedkope webwinkel.
Aanbiedingen die te mooi lijken om waar te zijn, zijn dat meestal ook.
5. Een professionele site op zich zegt niets.
Ook criminelen zijn in staat een professionele website op te zetten.
6. Kunnen betalen met iDeal staat los van betrouwbaarheid.
Betalingssysteem iDeal kan iedereen aanschaffen.
7. Betaal als het kan achteraf.
Vaak bestaat die mogelijkheid alleen bij grote webwinkels. Betalen met een creditcard heeft het voordeel dat de transactie betwist kan worden en het geld wordt teruggestort als niet is geleverd.
8. Bestel (als een soort test) eerst iets wat goedkoop is.
Weeg daarnaast af welk risico je wilt lopen, vooral bij grote(re) bedragen. In een gewone winkel kun je de koop vaak meteen meenemen, dus geen risico.

12. www.veilingkijker.nl
Ook regelmatig aan het speuren op Marktplaats? Via www.veilingkijker.nl wordt koopjesjagen nog leuker en effectiever. Vul het betreffende zoekwoord in en ook Ebay, Tweedehands.net, Speurders, Marktgigant, Marktplaza en Aanbodpagina worden automatisch afgespeeld.

13. Grote schoonmaak
Zodra de computer traag wordt is het tijd om actie te ondernemen. Dat is niet zo moeilijk. Ga naar: alle programma’s; bureau-accessoires; systeemwerkset en klik vervolgens ‘schijfopruiming’ aan. Wanneer de bewerking klaar is gaat u weer naar systeemwerkset en kiest u ‘defragmentatie’. Nu zijn alle resten van weggegooide bestanden en installatiemenu’s opgeruimd.

14. Veiligheid voor alles!
> Zet de Firewall aan. Die kunt u vinden in het besturingsprogramma.
> Installeer een goede virusscanner. Zorg er voor dat uw antivirusprogramma aan staat en up-to-date wordt gehouden.
> Ga naar www.safer-networking.org en download het gratis programma Spybot Search and Distroy. Dit programma verwijdert (ongemerkt) geinstalleerde spyware en vindt alle verdachte bestanden die door een standaard-virusprogramma niet worden opgemerkt.
> Sla, wanneer u op de computer aan het werk bent, de informatie van tijd tot tijd op.
> Maak ook regelmatig een back-up, bijv op een externe harde schijf.
> Reageer nooit op websites of mails die vragen naar persoonlijke of financiële informatie of naar wachtwoorden.
> Voer nooit *.exe, *.com, *.vbs, *.js of andere bestanden uit die u per mail ontvangt of van internet downloadt, tenzij u zeker weet dat het om een betrouwbare bron gaat.
> Antwoord nooit op SPAM. Dat levert alleen maar meer SPAM op.
> Blijf niet langer online dan nodig en blijf altijd kritisch en waakzaam.

15. Sites voor ouderen
Relevante links met informatie voor en over ouderen zijn:
www.senioren.nl (Online lifestyle magazine voor ouderen met bijvoorbeeld informatie over gezondheid, vrije tijd, hobby`s en nieuws).
www.goedenwel.nl (Goedenwel.nl is een online sociaal netwerk voor 55plus. Via Goedenwel.nl kunnen leden contact onderhouden met vrienden, oude bekenden weerzien, maar ook nieuwe mensen ontmoeten die dezelfde passie of interesse delen).
www.50plusnet.nl (Gratis site (opgezet door het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbe-vordering en ziektepreventie (NIGZ), waarbij met de PCOB wordt samengewerkt) om andere mensen te leren kennen en samen activitei-ten te ondernemen).
www.voorplussers.nl  (Site met informatie en artikelen over relevante onderwerpen voor ouderen).
www.VoordeelVoorOuderen.nl  (Korte feitelijke informatie over alle onderwerpen waar ouderen mee te maken krijgen met tips, voordeel en links).
www.50plusplein.nl (Site met nieuws voor 50-plussers, door gratis aanmelding blijft men op de hoogte van het laatste nieuws).
www.regelhulp.nl (Site is een wegwijzer van de overheid naar zorg, hulp en financiële regelingen. Regelhulp wordt gebruikt om oplossingen te vinden die passen bij uw situatie).
www.vilans.nl (Kenniscentrum voor de zorg, onderzoek op het gebied van ouderen.
www.seniorenplein-nederland.nl; www.senioren.startkabel.nl; www.ouderenzorg.startpagina.nlwww.ouderenbeginpagina.nl;
(Overzichtelijke sites met links naar sites die interessant zijn voor ouderen resp. thema`s die ouderen bezighouden).
www.seniorweb.nl (computerhulp)

16. Spam
Internet ‘ontsluit de wereld’ en biedt steeds meer mogelijkheden. Toch zijn er ook nadelen. Spam is er daar één van. Iedereen die gebruik maakt van internet, e-mail verstuurt of (mobiel) belt krijgt er mee te maken. Maar wat is het en hoe kun je er het beste mee omgaan?
Verzamelnaam
Spam is een verzamelnaam voor ongewenste en ongevraagde berichten, met name via e-mail of (mobiele) telefoon (sms of mms). Meestal gaat het om reclame. Met dergelijke spam wordt getracht u over te halen iets te kopen, een abonnement te nemen of een website te bezoeken. Dat is lastig, maar het wordt nog erger als spam gebruikt wordt voor criminele doeleinden of voor de verspreiding van computervirussen. En dat gebeurt helaas maar al te vaak! Een van die criminele toepassingen is phishing. Dit is een vorm van internetfraude waarbij u in de verleiding wordt gebracht vertrouwelijke informatie te geven (zoals uw pincode of creditcardnummer) met de bedoeling er vervolgens misbruik van te maken.
Hoe om te gaan met spam?
* Verwijder onbetrouwbare e-mail die u niet kent direct, dus zonder het bericht te openen.
* Wees voorzichtig met het openen van bijlagen (attachments). Deze kunnen virussen bevatten die geactiveerd worden als de bijlage wordt geopend. Dus bijlagen eerst op virussen scannen. Overigens doen veel virusscanners dat automatisch.
* Wees terughoudend als u e-mailberichten ontvangt waarin u wordt uitgenodigd op links te klikken om toegang te krijgen tot een bericht of foto en al helemaal wanneer uw e-mailadres, telefoonnummer of
wachtwoord wordt gevraagd.
* Installeer een goede virusscanner en firewall (te verkrijgen bij computerwinkels of uw internetprovider) en houd deze up-to-date.
* Installeer een spamfilter of neem een abonnement op een spamfilter bij uw internetprovider.
* Gebruik meerdere e-mailadressen en geef uw belangrijkste e-mailadres alleen aan betrouwbare personen die u kent.
* Check e-mail die afkomstig lijkt te zijn van uw bank altijd telefonisch. En een pincode of wachtwoord wordt door de bank nooit gevraagd!
* Wanneer u e-mailberichten naar een groot aantal adressen verstuurt gebruik dan het ‘BCC-veld’. Zo zijn de adressen niet zichtbaar voor anderen.
* Laat uw internetadres niet op een forum of een sociale netwerksite (hyves, facebook) achter.
* Meld Nederlandse spam bij OPTA via www.spamklacht.nl. De OPTA kan Nederlandse spammers een waarschuwing of boete geven.
Wat kunt u beter niet doen?
* Reageer nooit op spam en koop niets naar aanleiding van dergelijke ongevraagde berichten, anders zult u hoogstwaarschijnlijk nog veel meer spam ontvangen.
* Ga niet in op valse virusmeldingen (ook wel hoax genoemd). Deze sporen u aan maatregelen te nemen tegen een zogenaamd virus. In werkelijkheid is er echter geen sprake van een virus en wordt alleen
maar schade veroorzaakt aan uw PC. Vaak krijgt u de vraag de ‘virusmelding’ aan zoveel mogelijk mensen door te sturen en wordt ‘het kwaad’ in dat geval als een soort kettingbrief verder verspreid.
* Geef nooit privacygevoelige informatie via e-mail of internet en maak niet zomaar uw contactgegevens bekend zoals e-mailadres of telefoonnummer.

17. BCC-tip
Soms is het prettig een mail te sturen aan meerdere personen waarvan de geadresseerden niet voor alle ontvangers zichtbaar zijn. Daarvoor kunt u het vakje ‘BCC’ in uw mailprogramma gebruiken. Alleen de adressen van degenen die in de vakjes ‘Aan’ en ‘BC’ worden gezet kunnen de ontvangers zien, die in het vakje ‘BCC’ staan niet.

18. Facebook heeft nu end-to-end encryptie (versleuteld verzenden)
Onlangs heeft Facebook end-to-end encryptie toegevoegd aan Face-book Messenger. Hierdoor zorgt Facebook ervoor dat anderen de berichten niet meer kunnen lezen. Het bericht wordt cryptografisch door elkaar gehusseld op de telefoon van de verzender. Pas op de telefoon van de ontvanger wordt het bericht weer ‘ontsleuteld’. Daardoor kan niemand meelezen. Overigens kost het wel wat werk, want voor iedere chat moet onderstaande proces doorlopen worden. Het staat dus niet automatisch aan, maar je moet het zelf aanzetten. Als je een iPhone of iPad hebt met de meest recente versie van Facebook Messenger kun je het als volgt aanzetten:

  1. Kies ‘Ik’ in het menu en ga naar ‘Geheime Gesprekken’
  2. Als er een introductievenster verschijnt, tik je op Ok

De geheime gesprekken zijn nu ingeschakeld. ​Je kunt een geheime chat starten door op de knop rechts bovenin beeld te tikken en vervolgens ‘geheim’ te selecteren. ​Je zit nu in een nieuw venster met een Facebook Messenger end-to-end encryptie beveiliging.

19. Tips tegen internetoplichting
1. Lijkt de prijs te mooi om waar te zijn? Dan is dat ook meestal zo. Laat u niet verleiden door ‘weekeindknallers’: dat is alleen bedoeld om u snel te laten beslissen.
2. Lees via google de ervaringen die anderen met de betreffende webwinkel hebben opgedaan.
3. Gebruikt de winkel alleen een e-mailadres voor contact? Een reden om argwanend te zijn.
4. Check of de verkoper bekend is bij de politie (www.politie.nl).
5. Controleer of en welk keurmerk een webwinkel voert. Niet aanklikken, maar ga vervolgens naar de website van het keurmerk en zoek de webwinkel op.
6. Biedt de winkel niet meerdere betaalopties (wat wettelijk wel moet), vraag uzelf dan af of u de winkel voldoende vertrouwt.

20. Digivaardig
Senioren worden net als iedereen in toenemende mate afhankelijk van internet. Zo moeten zij steeds vaker hun zorg en ondersteuning online regelen. Digitale basisvaardigheden zijn hiervoor nodig. In vergelijking met drie jaar geleden hebben senioren een inhaalslag gemaakt op het gebied van digitale vaardigheden. Dat blijkt uit een representatief onderzoek onder ruim 2000 ouderen dat KBO-PCOB liet uitvoeren. Tegelijkertijd geeft een grote groep online senioren aan dat zij basisvaardigheden missen om internet ten volle te benutten. Ruim een derde van de online senioren is bijvoorbeeld niet in staat om een gemaakte foto op te slaan op hun computer en vervolgens te uploaden. Een actie die bij veel aanvraagprocedures vereist is, bijv. van een kortingskaart. Ook het herkennen van correcte internet- en e-mailadressen geeft regelmatig problemen. Slechts twee van de tien online senioren verwachten dat ze in de toekomst alle internetontwikkelingen kunnen bijbenen. De helft denkt dat dit steeds moeilijker wordt en bijna vier van de tien senioren gaan ervan uit dat er een moment komt waarop ze internet niet meer kunnen gebruiken. De senioren uit deze laatste groep verwachten dat ze gemiddeld op hun 85ste niet meer in staat zullen zijn om online te gaan. De politiek moet de internetpositie van senioren goed in ogenschouw nemen en zorgen dat iedereen zich aangesloten voelt, vindt KBO-PCOB. Zeker ook gezien het gegeven dat 1,2 miljoen senioren nog helemaal geen internetaansluiting hebben. Dat zorgt bij velen voor een onwenselijk gevoel van vervreemding en kennisachterstand. KBO-PCOB staat een samenleving voor, waarin digitaal en analoog elkaar niet uitsluiten maar hand in hand gaan. Een hele uitdaging voor ons allemaal.

21. Wat is Excel?
Excel is een van de programma’s uit het Office-kantoorpakket van Microsoft. Het is bestemd als rekenprogramma. Daarmee wordt bedoeld dat u er berekeningen mee kunt uitvoeren voor allerlei verschillende doelen. Het wordt zowel door bedrijven als door particulieren gebruikt.
Wat kunt u ermee?
U kunt er van alles mee, zoals het bijhouden van uw administratie, bijhouden van de meterstanden, maar ook wat creatievere doelen als bijvoorbeeld gewichtsverlies of hardloopschema’s. Daarbij kunt u tekst en getallen combineren, bijvoorbeeld in de vorm van tabellen. U kunt zelf bepalen welke berekeningen met welke getallen moeten worden uitgevoerd. Zo kunt u bij uw administratie het gemiddelde van uw uitgaven berekenen, of juist optellen en aftrekken wat u waaraan hebt uitgegeven. Excel is dus met name bedoeld om mee te rekenen. Maar omdat u gegevens heel overzichtelijk kunt onderbrengen in Excel, leent het zich bijvoorbeeld ook voor een overzicht van contactpersonen met adresgegevens.
Wat hebt u nodig?
Als u Excel wilt gebruiken, dan hebt u dit programma nodig. Het maakt deel uit van het kantoorpakket Office van Microsoft. De nieuwste versie is Office 2016. Daarin zitten ook andere programma’s, zoals Word voor tekstverwerking en PowerPoint om diapresentaties te kunnen maken. Het pakket is te koop via computerwinkels en winkels op internet. Goedkoop is het Office-pakket niet, de adviesprijs van Microsoft (de maker ervan) is 149 euro. Voor wie al die andere programma’s niet nodig heeft, is Excel ook los te koop.
Kan het niet goedkoper?
Wie de aanschaf van Excel een te grote investering vindt, kan natuurlijk goedkoper tot gratis uit zijn. U kiest dan niet voor Excel, maar voor een alternatief programma. Veel mensen kiezen voor een pakket als Open Office. Dat is een gratis pakket met programma’s die lijken op die van Microsoft Office. De functionaliteiten zijn ongeveer hetzelfde, alleen ziet het programma er anders uit. Dat pakket kunt u downloaden via http://www.openoffice.org/nl/ Excel is een programma dat in de zakenwereld veel wordt gebruikt om de administratie bij te houden. Voor particulieren lijkt het in eerste instantie een ‘eng’ programma omdat ze het niet kennen of niet denken te kunnen gebruiken. In de praktijk valt het reuze mee. (Bron: SeniorWeb)

<< Vorige pagina