ING introduceert ‘Check het Gesprek’ om fraude tegen te gaan

12 apr 2024 Landelijk

Banken zijn voortdurend op zoek naar manieren waarop fraude en oplichting zoveel mogelijk kan worden voorkomen. Om die reden introduceert ING een methode onder de noemer ‘Check het Gesprek’ om fraude te herkennen en voorkomen.

Stel, u wordt gebeld door iemand die zegt van ING te zijn. En die vertelt dat er iets mis is met uw geld, uw rekening of uw betaalpas. Dan wilt u wel zeker weten dat u ING aan de lijn hebt en geen oplichter die uit is op uw geld. De ING-app biedt hier een mogelijke oplossing voor. Met de nieuwe functie ‘Check het Gesprek’ kunnen klanten direct checken of een beller die namens ING contact opneemt, ook daadwerkelijk een ING-medewerker is. Vanaf 16 april 2024 wordt de functie ‘Check het gesprek’ gefaseerd uitgerold onder alle klanten die gebruik maken van de ING-app.

Zo werkt Check het Gesprek

Onderaan het inlogscherm van de ING-app komt de knop ‘Check het Gesprek’. Wanneer een klant een telefoontje ontvangt van iemand die zegt van ING te zijn, kan de klant tijdens het telefoongesprek op deze knop drukken en zijn of haar telefoonnummer intypen. In het belsysteem van ING wordt vervolgens direct gecontroleerd of er écht een ING-medewerker naar het telefoonnummer van de klant belt. De klant ziet meteen op zijn of haar scherm of het klopt of niet en wat de klant dan moet doen.

Uiteraard waarderen wij het dat de banken alles in het werk stellen om fraude te voorkomen. Voor niet of minder digitale klanten adviseren wij het aloude credo: hang op en bel zelf uw bank op het bij u bekende nummer. Vraag na of uw bank u inderdaad gebeld heeft.

Praat mee en word lid!

De PCOB behartigt uw belangen als senior. En inspireert u om mee te denken over de toekomst. Of het nu gaat om zorg, welzijn of wonen, inkomen of pensioen.

Lid worden