Bankfilialen sluiten: geen oude schoenen weggooien voor je nieuwe hebt

10 jul 2020 Landelijk

ING en Rabobank maken bekend versneld filialen te sluiten. Volgens de banken zijn er minder kantoren nodig, omdat klanten sinds de coronacrisis steeds meer zaken online regelen. Een ontwikkeling die seniorenorganisatie KBO-PCOB betreurt.

KBO-PCOB ziet helaas de serviceverlening bij de banken zoals ING, ABN AMRO en Rabobank zienderogen veranderen, met gevolgen voor met name de kwetsbare (niet digitale) klant. Manon Vanderkaa, directeur KBO-PCOB: ‘Wij roepen de banken op om juist voor die mensen, waaronder heel veel ouderen, een passend aanbod te maken en hun maatschappelijke gezicht te laten zien’.

Volgens KBO-PCOB wringt de schoen met name in het begeleiden van klanten die behoefte hebben aan persoonlijk contact. Banken investeren met name in het digitaliseren van klantprocessen en service, en geven daarvoor als reden dat een klant niet langer naar een kantoor hoeft te komen.

Hoewel de banken zeggen de persoonlijke en fysieke service te blijven bieden ziet de klant daar weinig van. De aangekondigde sluiting van kantoren is daar een sprekend voorbeeld van. Vanderkaa: ‘Heel veel senioren melden zich bij ons over de belabberde dienstverlening. Zij weten niet bij wie ze terecht kunnen, omdat filialen gesloten worden of al gesloten zijn. Banken zouden veel meer moeten inzetten op het in standhouden van het persoonlijke contact. Als dat niet kan met filialen dan moeten er goede alternatieven zijn. Zijn die er wel? Helaas zien veel (niet digitale) oudere klanten die niet. Dus we roepen dan ook met klem de banken op: laat zien dat je er ook bent voor de niet digitale klant.’

Dit bericht verscheen eerder op KBO-PCOB

Praat mee en word lid!

De PCOB behartigt uw belangen als senior. En inspireert u om mee te denken over de toekomst. Of het nu gaat om zorg, welzijn of wonen, inkomen of pensioen.

Lid worden